Anbudstjeneste for kasting av søppel

les mer – kunder

Skal du kaste søppel?

Få bud på hele jobben

Convasti.no er den smarte og enkle måten å få søppelhenting ved bruk av din mobil. Du tar bilder av det du skal kaste, mottar tilbud fra selvstendige sjåfører på hele jobben, og får det hentet til avtalt tid og pris. Det er gratis og uforpliktende å registrere en jobb.

 

les mer – kunder Kom i gang – Få tilbud

Tjen penger på bortkjøring av avfall.

Det er et voksende marked for å bli kvitt avfall. Stadig flere er villige til å betale for å komme ut av tidsklemmen og fordi en ikke har rett utstyr eller bil for jobben. Som sjåfør kan du jobbe så mye og når du vil. Du bestemmer selv hvor mye du vil tjene på hvert oppdrag.

Les mer - sjåfører

Ofte stilte spørsmål

For kunde

Er det noen skjulte kostnader

Nei, alt er inkludert i tilbudet. Du får prisen på hele jobben. Du trenger ikke å tenke på bompenger, avfallsgebyrer, vektavgifter, avviksgebyrer eller transportkostnader.

Må jeg sortere avfallet først ?

Nei, sjåføren vil foreta søppelsortering på gjenvinningsstasjonen for deg.

Må jeg være tilstede når sjåføren kommer?

Nei. Her gjøres avtale individuelt med sjåføren. Vi anbefaler å opplyse om hente-preferanser i kommentarfeltet når du legger ut oppdraget.

Tar dere all slags avfall?

I utgangspunktet, ja. Mest vanlig søppel er restavfall, trevirke, trykkimpregnert trevirke, isopor, elektronisk avfall, batterier, gips, isolasjon, hageavfall, gamle møbler, malingsspann etc. Matavfall er konsesjonsbelagt og kan ikke hentes i Norge. Jo bedre beskrivelse du legger inn i oppdraget, jo lettere er det for sjåfører å gi riktige vurderinger. Sjåførene vil sortere nøye ved innlevering for å holde innleveringskostnadene nede noe som gir god kvalitet på gjenvinning av ressursene.

Kan dere kaste piano, gamle vedovner, sofaer, våpenskap, biljardbord, elektriske senger o.l.?

Ja, vi kaster i utgangspunktet alt mulig. Her er det opp til hver enkelt sjåfør å avgjøre hvilke typer avfall han vil hente. Vi legger opp til mest mulig gjenbruk.

Kan jeg avvise tilbud som kommer inn?

Å legge ut oppdrag for søppelhenting gir deg en uforpliktende mulighet til å se hvor mye det vil koste å få det hentet. Du betaler ingenting før du eventuelt har valgt en til å hente bosset og det etter at jobben er utført. Er du ikke fornøyd med tilbudene som kommer inn kan du avvise samtlige om du vil.

Hva gjør jeg hvis det ikke kommer inn tilbud?

Om det skjer, kan det være fordi du ikke har tatt gode nok bilder eller at bildene gjør sjåførene usikre på hva som skal hentes. Ta gode bilder, gjerne flere bilder fra flere vinkler. Gi en god beskrivelse i tekstfeltet på hva som skal hentes. Gjør det lett for sjåførene å gi bud, så vil flere sjåfører delta på budgivningen og prisen blir lavere.

Hvor lenge må jeg vente før tilbudene kommer?

De fleste sjåfører kommer med tilbud i løpet av få timer, mens andre etter hvert som de har anledning. Du kan når som helst velge et tilbud innenfor gitt tidsramme.

Henter dere på kveld, lørdager, søndager og helligdager?

Søppelhenting gjøres alle dager, også på kveld, og avtales med sjåføren direkte. Du har også mulighet til å spesifisere ønsket hentetidspunkt. Skriv gjerne litt om dine ønsker i beskrivelsesteksten.

Hvordan velger jeg mellom de forskjellige sjåførene?

Når man får tilbud fra sjåførene er det flere parametre å vurdere enn pris: Bilstørrelse: Det trenger nødvendigvis ikke å være så viktig, dersom sjåføren må ta to runder er det opp til ham, du betaler det avtalte beløp uavhengig av hvor mange runder tilbyderen må ta. Betalingsløsninger: Tilbyderne gir deg mulighet til å se hvilke betalingsordninger de kan tilby. Stjernerating: Velg gjerne en med bedre stjernestatus fremfor den billigste. Det kan gi en bedre opplevelse av tjenesten. En sjåfør uten stjerner er ny og trenger jobber for å oppnå stjernerating.

Kan jeg godta mer enn ett tilbud på bortkjøring av søppel?

Nei. Man lager bare en avtale med én sjåfør. Du kan alltids legge ut oppdraget på ny, gratis, dersom du behøver det.

Hvordan betaler jeg?

Kunden betaler direkte til sjåføren og ingenting til Convasti. VISA, Mastercard og faktura er vanlige betalingsløsninger. I tillegg er det mulig å betale via Vipps, PayPal og kontant betaling. I tilbudet fra sjåføren står det hvilke betalingsløsninger den enkelte tilbyr.

Hvordan gjør jeg det billigst mulig?

Først og fremst er det viktig å legge til flere gode bilder, gjerne fra flere vinkler, og utdypende informasjon om jobben når du legger ut oppdraget. Jo lettere det er for sjåføren å vurdere jobben, jo bedre pris kan de tilby. Er det vanskelig å vurdere omfanget av jobben vil sjåførene ta høyde for det i budene sine.

Opplys om du selv vil hjelpe til å bære hvis du er villig til det, det kan resultere i lavere priser. Har du det som skal kastes i lett håndterbare sekker og bokser, og avfallet står klart med kort bæreavstand til bilen, vil det bli lettere og raskere for sjåføren å gjøre jobben.

Hva skjer med avfallet? Kan dere levere til Fretex eller andre veldedige formål?

Sjåføren skal levere og sortere søppel til gjenvinning på godkjent miljøstasjon. Ofte er mye i bra stand og sjåfører oppfordres til å levere brukbare gjenstander til gjenbrukshaller eller veldedige formål. Noe går også til bruktbutikker eller sjåføren bruker/selger det videre selv. Skriv litt i beskrivelsesteksten om gjenstander du ønsker skal bli gjenbrukt, da hjelper du både miljøet og sjåførene til å bevare verdiene.

Hvordan vet jeg at sjåføren ikke bare dumper avfallet mitt i skogen?

Convasti har klare retningslinjer overfor sjåførene og tolererer ikke dumping av avfall. Om det skulle vise seg at det blir funnet avfall på avveie som synes å stamme fra en Convasti kunde, vil vi gjøre det vi kan for å løse saken. Vi lagrer bildene fra oppdraget til identifisering av avfall, registrerer sjåførinformasjon, og vil dele nødvendig informasjon med politiet om nødvendig.

Hvilket ansvar har jeg for avfallet etter det har blitt hentet?

Det er sjåføren som er ansvarlig for avfallshåndtering etter at han har hentet det. Det er strenge retningslinjer fra Convasti overfor sjåførene om hvordan de skal kvitte seg med avfallet.

Hvordan vet jeg at sjåføren betaler skatt?

I tilbud fra sjåføren vises det hvilke betalingsløsninger sjåføren tilbyr. Her kan man velge løsninger som registreres skattemessig. Faktura, bankkort og tjenester som Vipps og PayPal er tjenester hvor betalinger og skatteplikt blir registrert.

Har dere sekker?

Convasti er en anbudstjeneste for søppelhenting. Her får du enkelt tilbud på det avfallet du vil bli kvitt.

For sjåfør

Hvordan vet jeg hvilken pris jeg skal gi i tilbudet?

Legg inn tilbud på jobbene så raskt som mulig, ofte er kundene raske med å velge tilbyder. Tilbudene du gir må være relevante for oppdraget, du bestemmer selv hvor mye du vil ha for å hente skrotet. Noen vurderingsfaktorer:

  • Avfallstyper og avfallsmengde på søppelhentingen ut ifra bildene og informasjon i oppdraget.
  • Om kunde hjelper til med bæring eller om du må ha med medhjelper.
  • Hvilken etasje er det, er det heis i bygget? Er det langt å gå, distanse til parkering.
  • Beregn tid for hele jobben, inkludert kjøring og evt. bompenger.
  • Hva blir kostnaden for å levere søppelet på gjenvinningsstasjonen.
  • Er det noe som kan leveres til Fretex, bruktbutikk eller til gjenbruk. Husk mye kan selges eller pantes.
  • Still deg i kundens ståsted og prøv å matche kundens forventninger om pris for jobben. Hva tror du kunden vil se på som en fornuftig pris?

Hvordan beregner jeg mva. til kunde og Convasti?

Pristilbudene til kunde er alltid medregnet moms. I Norge er det påkrevd at priser som tilbys private skal være inkludert moms. Derfor er det viktig at ditt bud tar høyde for det. Tenk også på at prisen du tilbyr skal også dekke averteringskostnaden til Convasti. Dine averteringskostnader til Convasti presenteres i budområdet uten moms som gjøres automatisk. Du mottar kvittering på epost straks etter å ha vunnet oppdraget. I din kvittering er momsen du betalte spesifisert. Du kan til enhver tid gå inn på ditt område, velge "Kvittering" i menyen, og skrive ut kvitteringer på betalinger du har gjort til Convasti. Vi lagrer kvitteringer og betalingshistorikken til Convasti for deg som er lett tilgjengelig i tjenesten, velg "For Sjåfører" og "Kvitteringer". Her er et eksempel på beregning av bud og kostnader:

Budpris gitt av sjåfør til kunde, prisen vises inkl. mva til kunden    2.000,-
Herav moms  - 400,-
Budpris eks. mva. som er Convasti sitt grunnlagsbeløp for beregning av averteringskostnad                 =1.600,-
Averteringskostnad til Convasti f.eks. 20% eks. mva.* 320,-
+ moms på averteringskostnaden 25% + 80,-
Totalt å betale til Convasti inkl. mva. = 400,-
* Averteringskostnaden baseres på stjernestatus, varierer mellom 25 til 18  
 

Hvordan tar jeg betalt fra kunden?

Sjåfører står fritt til å tilby den betalingsløsning de ønsker. Vanlige betalingsmetoder er VISA, Mastercard og faktura. Vi anbefaler å ha med en kortterminal (f.eks. iZettle) for å gjøre betalingen enkel og trygg for deg og kunden. Husk at søppelhenting er en avtale mellom sjåføren og kunden og betalingen foregår mellom dere når avfallet hentes. Convasti er en anbudstjeneste og er derfor en utenforstående tredjepart i avtalen mellom kunder og sjåfører.

Hvordan vet jeg hva jeg skal betale i skatt og mva?

Sjåfører er selv ansvarlig for å innrapportere inntekt til skattemyndighetene, enten om man driver som privat eller firma. Ta kontakt med Skatteetaten for hjelp. Du kan når som helst ta utskrift av kvitteringer og oppstilling av kostnader du har betalt til Convasti. Dette kan skrives ut fra din side i tjenesten. Husk å ta hensyn til momsinnberetning og meld deg opp i momsmanntallet. Hvordan du beregner merverdiavgift kan du lese mer om her.

Må jeg bære avfallet selv?

Kunden forventer at du som sjåfør skal ta deg av bæring av avfallet inn i bil. Convasti er en tjeneste for bosshenting. For de fleste oppdragene holder det med kun deg som sjåfør, men du står naturligvis fritt til å ha med bærehjelp. Noen kunder vil også tilby å hjelpe med bæringen for å få en rimeligere pris. Vi anbefaler å ha med sekkehjul, og en god hammer for å demontere noen av de største gjenstandene. Litt verktøy kan gjøre mange av oppdragene lettere.

 

Design og utvikling: Vidi AS